tisdag 13 oktober 2009

lite av vart!!

Medaljongsjukan!

Författare: För den medicinska översättningen av 2009 års version av Praktisk Medicin (PM) ansvarar dr Olle Lyngstam, Göteborg.



Definition

En icke smittsam, godartad hudsjukdom, vanlig hos yngre.

Orsak(-er)

Inte klarlagd men man misstänker infektion. Det finns dock inga säkra belägg för att den skulle vara smittsam.

Symtom

Vanligen inga. Ibland lätt klåda. Vanligast vår och höst.

Diagnos

Det börjar med att en centimeterstor, lätt röd och fjällande fläck uppstår i huden. Den kallas "primärmedaljong." Efter 1–3 veckor sprider sig symmetriskt små rosaröda, lätt fjällande och lätt kliande fläckar från medaljongen över bål, armar och lår. Mycket typiskt är att utslagen följer "hudens sträckriktning" - dvs de antydda linjer över hudytan efter vilka huden veckar sig. Utslagen försvinner efter 6–8 veckor och efterlämnar inga ärr, men kan komma tillbaka.


Ja som ni ser så lider jag inte av något allvarligare än detta=) Det står lätt klåda men jag kan säga om det är lätt klåda jag har haft så vetefan hur jag hade reagerat på svår klåda?? Jag har ju kliat sönder nästan hela kroppen. Men jag har iaf fått tavegyl el vad det heter? Det hjälper men jag blir så trött och går i dvala.. Peppar peppar så hat jag bara fått en prick i ansiktet så än så länge kan jag vara bland folk om jag har halsduk på mig=) el varför inte en liten fin sjal?

Senare idag ska ni få receptet på laxen vi åt igår. Jag och Fabian tyckte det var väldigt gott medans Philip höll på dö och Daniel sa at det gick och äta=) Daniel tycker inte om lax och då tycker inte Philip heller om det. Blir så trött, ska man leva på korv hela livet el??

Idag ska vi till BVC och få en spruta på lilla Fabbelabbe sen måste jag åka och jobba en sväng tror jag=) Ikväll ska vi avsluta kvällen med hockey. Daniel har nya skridskor och bytt femma så får vi se om det blir bättre el sämre=)

Vi hörs senare

KRAM!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar